۰ نفر

پول اروپایی چیست؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۳
کد خبر: 711908
پول اروپایی چیست؟

واژه ارز اروپایی به سپرده‌های ارزی در بانک‌های خارج از کشور مبدا اشاره دارد.

معروف‌ترین نمونه ارز اروپایی دلار اروپایی است که شامل سپرده‌گذاری دلار آمریکا (USD) در خارج از ایالات متحده است.

ارز اروپایی به دلیل عواملی مانند جهانی شدن و مقررات مالی به جنبه بسیار مهمی از نظام مالی جهانی تبدیل شده است.

آشنایی با پول اروپایی

اصطلاح «پول اروپایی» به هر سپرده ارزی در خارج از بازار داخلی صادرکننده آن ارز، اطلاق می شود. نکته مهم این است که پول اروپایی علیرغم نامش، لزوماً نیازی به استفاده از ارزهای اروپایی ندارد. به عنوان مثال، وون کره جنوبی (KPW) که در بانکی در آفریقای جنوبی سپرده‌گذاری شود، پول اروپای محسوب می شود، حتی اگر هیچ ارز اروپایی در کار نباشد.

پول اروپایی بخش مهمی از نظام مالی جهانی است. از آنجا که جهانی شدن حجم مبادلات فرامرزی را در دهه‌های اخیر به شدت افزایش داده است، بسیاری از بانک‌ها به دسترسی به سپرده‌های ارز محلی خود در مناطق مختلف جهان نیاز پیدا کرده‌اند. این مسئله بازار بزرگ و فعالی برای پول اروپایی ایجاد کرده است که در آن بانک‌های بین‌المللی به طور مرتب ارزهای خارجی را با یکدیگر مبادله می‌کنند و از سپرده‌های پول اروپایی خود به یکدیگر وام می‌دهند.

علاوه بر افزایش معاملات بین المللی، توضیح دیگر استفاده از پول اروپایی در سراسر جهان به مقررات مربوط است. برای بسیاری از بانک‌ها، استقراض از بانک‌های دیگر از طریق بازار پول اروپایی می‌تواند روشی سریع‌تر و کارآمدتر برای دسترسی به تأمین مالی کوتاه‌مدت در مقایسه با جست‌وجوی منابع مالی جایگزین در بازار داخلی آنها باشد.

مثال دنیای واقعی یورو ارز

برجسته ترین نمونه بازار ارز یورو، سپرده های مدت دار دلاری است که در بانک های خارج از ایالات متحده نگهداری می شوند. این سپرده‌ها که در زبان عامیانه به آن‌ها «دلار اروپایی» گفته می‌شود، به عنوان منبع تأمین مالی کوتاه‌مدت بر حسب دلار آمریکا برای شرکت‌های مالی سراسر جهان، به بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام مالی جهانی تبدیل شده‌اند.

از آنجایی که دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است تقریباً همه شرکت‌های چند ملیتی، بانک‌ها و دولت‌ها برای انجام تعهدات مالی معمول خود به مقادیر زیادی از دلار آمریکا نیاز دارند. اغلب، این شرکت ها برای برآوردن این نیازهای مالی کوتاه مدت به بازار دلار اروپایی اتکا می‌کنند. اگرچه دستیابی به برآوردهای قابل اعتماد از اندازه بازار دلار اروپایی دشوار است، اما برآوردهای اخیر حجم این بازار را نزدیک به 14 تریلیون دلار نشان می دهند.