۰ نفر

هرچیزی که باید در مورد کارمزد کارگزاری بدانید

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۱
کد خبر: 710524
هرچیزی که باید در مورد کارمزد کارگزاری بدانید

​هر کارگزار یا نماینده برای انجام معاملات یا ارائه خدمات تخصصی، کارمزد کارگزاری دریافت می کند.

موارد زیادی از کارمزد کارگزاری در صنایع مختلف مانند خدمات مالی، بیمه، املاک و مستغلات و خدمات تحویل و سایر موارد وجود دارد.

کارمزد کارگزاری بر شکل درصدی از معامله، کارمزد ثابت یا ترکیبی از این دو است و با توجه به صنعت و نوع کارگزار متفاوت است.

سه نوع اصلی از کارگزاران صنعت اوراق بهادار مالی که کارمزد کارگزاری دریافت می کنند عبارتند از کارگزاری‌های خدمات کامل، تخفیف‌دار و آنلاین.

امروزه، بسیاری از پلتفرم های کارگزاری آنلاین، امکان انجام معاملات سهام ثبت شده یا صندوق‌های قابل معامله در بورس بدون پرداخت کمیسیون را ارائه می‌کنند.

آشنایی با کارمزد کارگزاری

کارمزد کارگزاری که به عنوان کارمزد کارگزار نیز شناخته می شود، بر شکل درصدی از معامله، کارمزد ثابت یا ترکیبی از این دو است. هزینه کارگزاری با توجه به صنعت و نوع کارگزار متفاوت است.

در صنعت املاک و مستغلات، کارمزد کارگزاری معمولاً مبلغی ثابت یا درصد استانداردی است که از خریدار، فروشنده یا هر دو دریافت می‌شود. کارگزاران وام مسکن در زمینه پیدا کردن و دریافت وام های رهنی به وام گیرندگان بالقوه کمک می کنند. کارمزدهای مرتبط آنها بین 1 تا 2 درصد مبلغ وام است.

کارگزاران در صنعت بیمه بر خلاف نمایندگی‌ها، نماینده منافع مشتری هستند و نه بیمه گر. کارگزاران بهترین بیمه نامه ها را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان پیدا می کنند و برای ارائه این خدمات هزینه دریافت می کنند. در موارد نادر، کارگزاران ممکن است هم از بیمه‌گر و هم شخصی که بیمه نامه را خریداری می‌کند، کارمزد دریافت کنند.

در صنعت اوراق بهادار مالی، کارمزد کارگزاری برای تسهیل معاملات یا مدیریت سرمایه گذاری یا سایر حساب ها اخذ می شود. سه نوع اصلی از کارگزارانی که کارمزد کارگزاری دریافت می کنند عبارتند از: خدمات کامل، تخفیف‌دار و آنلاین.

تفکیک کارمزد کارگزاری‌ های سهام

کارمزد کارگزاری خدمات کامل

کارگزاران خدمات کامل طیف گسترده ای از محصولات و خدمات مانند برنامه ریزی املاک، مشاوره مالیاتی و آماده سازی اظهارنامه مالیاتی و سایر خدمات مالی را به صورت حضوری یا تلفنی ارائه می دهند. در نتیجه، این کارگزاری‌ها بیشترین کارمزد را در میان کارگزاری‌های مختلف دریافت می کنند. در سال های نه چندان دور، غیرمعمول نبود که یک کارگزاری خدمات کامل برای انجام سفارش هایی که با کارگزار انسانی انجام می‌شدند بیش از 100 دلار در هر معامله کارمزد دریافت کند.

امروزه کمیسیون استاندارد کارگزاران خدمات کامل بین 1٪ تا 2٪ از دارایی های مدیریت شده مشتری است. به عنوان مثال، تیم می خواهد 100 سهم از شرکت A را به قیمت 40 دلار به ازای هر سهم خریداری کند. کارگزار تیم برای تسهیل تراکنش 80 دلار کمیسیون دریافت می کند (40 دلار/سهم x  100 سهم = 4000 دلار، 4000 دلار x  0.02 کمیسیون = 80 دلار). وقتی هزینه کمیسیون به هزینه معامله اضافه شود، کل هزینه معامله 4000 دلار + 80 دلار = 4080 دلار خواهد شد.

کارمزد 12B-1 کارمزد تکرارشونده‌ای است که یک کارگزار برای فروش یک صندوق سرمایه گذاری مشترک دریافت می کند. کارمزدها از 0.25٪ تا 0.75٪ از ارزش کل معامله متغیر هستند. هزینه های نگهداری سالانه نیز از 0.25٪ تا 1.5٪ از دارایی ها متغیر است.

کارمزدهای کارگزاری‌ های تخفیف‌دار

از آنجا که کارگزاران تخفیف‌دار مجموعه محدودتری از محصولات را ارائه می دهند و هیچ توصیه ای برای سرمایه گذاری ارائه نمی دهند، کارمزد کمتری نسبت به کارگزاران خدمات کامل دریافت می کنند. کارگزاران تخفیف‌دار برای هر معامله تجاری کارمزد ثابت دریافت می کنند. کارمزد ثابت هر معامله از مبلغی کمتر از 5 دلار تا بیش از 30 دلار در هر معامله متغیر است. هزینه های نگهداری حساب نیز معمولاً حدود 0.5٪ در سال است که بر اساس نوع دارایی های نگهداری شده تعیین می‌شود.

کارمزد کارگزاری آنلاین

کارگزاران آنلاین کمترین هزینه کارگزاری را دارند. نقش اصلی آنها فراهم کردن امکان انجام معاملات آنلاین برای سرمایه گذاران است. این کارگزاری‌ها خدمات مشتری محدودی دارند. بسیاری از کارگزاران آنلاین کارمزد خاص معاملات سهام را حذف کرده اند، اما هزینه کمیسیون برای معاملات قراردادهای اختیار معامله یا آتی همچنان اعمال می شود. کارمزدها متفاوت هستند و ممکن است بر اساس هزینه هر قرارداد یا هر سهم تعیین شوند. هزینه های نگهداری حساب بین 0 تا 50 دلار برای هر حساب در سال متغیر است.

کاهش کارمزد کارگزاری‌ ها به صفر

سرمایه گذاران می توانند با مقایسه کارگزاری‌ها، خدمات و کارمزدهای آنها هزینه های نگهداری حساب را کاهش دهند. خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بدون کارمزد یا ابزارهای سرمایه گذاری بدون کارمزد ممکن است به جلوگیری از پرداخت کارمزد به ازای هر معامله کمک کند. خواندن جزئیات پیچیده قراردادها که با حروف ریز نوشته می‌شوند یا برنامه زمانی کارمزدها و پرسیدن سوالاتی در مورد هرگونه کارمزدهای دریافتی اهمیت دارد.

امروزه، بسیاری از پلتفرم های آنلاین مانند Robinhood کمیسیون معاملات بسیاری از سهم‌ها و صندوق‌های قابل معامله در بورس را به 0 دلار کاهش داده‌اند (و همچنین بسیاری از کارگزاری‌های دیگر نیز از آن زمان به جنبش بدون کمیسیون پیوسته اند). ناپدید شدن کارمزدهای مستقیم کارگزاری برای معاملات، نتیجه رقابت شدیدی بوده است که به فشرده شدن کارمزدها منجر شده است. این خدمات در عوض با فروش جریان سفارش شما یا وام دادن موقعیت های سهام به فروشندگان استقراضی درآمد کسب می کنند.

کارمزدهای مدیریت سرمایه نیز از طریق سرویس‌های آنلاینی به نام مشاوران روبو که با استفاده از الگوریتم‌های رایانه‌ای سبد سرمایه‌گذاری بهینه ایجاد و حفظ می‌کنند کاهش بیشتر پیدا کرده است. هزینه این خدمات بسیار کمتر از هزینه مشاور انسانی است و اغلب فقط 0.25٪ تا 0.50٪ دارایی های نگهداری شده در سال، و برخی حتی کمتر از این مقدار است.

آیا پرداخت کارمزد کارگزاری امری عادی است؟

در گذشته اکثر سرمایه گذاران و معامله گران مجبور بودند برای انجام معاملات و نگهداری حساب های خود به کارگزاران خود کارمزد بپردازند. با ظهور تجارت مبتنی بر اینترنت، مدیریت حساب آنلاین و ایجاد رقابت شدید بین شرکت‌های کارگزاری، کارمزدهای امروزی اکثر معاملات سهام و صندوق‌های قابل معامله در بورس در چندین پلتفرم به صفر رسیده است.

کارمزد معاملات سهام کدام کارگزاران 0 دلار است؟

شرکت Robinhood اولین کارگزار آنلاین بزرگی بود که در سال 2015 هنگامی که برنامه آن به طور رسمی راه اندازی شد، امکان انجام معاملات رایگان سهام و صندوق‌های قابل معامله در بورس را ارائه داد. از آن زمان، بسیاری از کارگزاران از جمله Charles Schwab، Fidelity، Merrill Edge، E*TRADE، Interactive Brokers، TD Ameritrade، Webull، J.P. Morgan، Vanguard، SoFi، و Ally Invest (و کارگزاری‌های دیگر) این روش را دنبال کرده‌اند.

توجه داشته باشید که بسیاری از این پلتفرم‌ها همچنان برای معامله سهام فرابورس، اختیار معامله، آتی یا سایر اوراق بهادار غیر بورسی، کمیسیون دریافت می‌کنند.

کمیسیون عادی معاملات قرادادهای اختیار معامله چند دلار است؟

بسیاری از کارگزاران کمیسیون ثابت به اضافه کارمزدی به ازای هر قرارداد را برای انجام معاملات قراردادهای اختیار معامله دریافت می کنند. این هزینه‌ها ممکن است مبلغی در حدود 5.95 دلار + 1.00 دلار به ازای هر قرارداد باشد (بنابراین، کل کارمزد در معامله‌ای به حجم 10 لات 5.95 دلار + 10 دلار = 15.95 دلار خواهد بود). ساختار دقیق کمیسیون بر اساس کارگزار شما و سطح معاملاتی که با آنها انجام می دهید متفاوت است. به عنوان مثال، E•TRADE برای هر قرارداد 0.65 دلار کارمزد دریافت می کند، اما این کارمزد را برای حساب هایی با بیش از 30 معامله در ماه به 0.50 دلار در هر قرارداد کاهش می دهد.

کارمزد عادی کارگزاری معامله املاک چند دلار است؟

مشاوران و کارگزاری‌های املاک و مستغلات معمولاً حدود 5 تا 6 درصد از قیمت فروش یک خانه را به عنوان کارمزد دریافت می کنند.

این مبلغ اغلب بین نماینده فروشنده و نماینده خریدار تقسیم می شود. برخی از کارگزاری‌های املاک و مستغلات ممکن است نرخ پایین‌تری دریافت کنند یا در عوض خدماتی با هزینه ثابت ارائه دهند.