۰ نفر

سازمان های رتبه بندی اوراق قرضه چیستند؟

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۵:۴۲
کد خبر: 710247
سازمان های رتبه بندی اوراق قرضه چیستند؟

متخصصان سرمایه‌گذاری از رتبه‌بندی این سازمان‌ها برای تعیین احتمال بازپرداخت اوراق بدهی استفاده می‌کنند.

سازمان‌ های رتبه‌ بندی اوراق قرضه شرکت‌هایی هستند که اعتبار اوراق بدهی و ناشران آن‌ها را ارزیابی می‌کنند.

سه مؤسسه اصلی رتبه‌بندی اوراق قرضه در ایالات متحده عبارتند از Standard&Poor’s GlobalRatings،Moody’s  و  FitchRatings.

سازمان‌ های رتبه‌ بندی اوراق قرضه اطلاعات مفیدی را در اختیار بازارها قرار می‌دهند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا در هزینه‌های تحقیقاتی صرفه‌جویی کنند

مؤسسات رتبه‌بندی اوراق قرضه در اوایل قرن بیست و یکم به دلیل تعیین رتبه‌بندی‌های معیوب، به‌ ویژه برای اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن، با انتقاد شدید مواجه شدند.

آشنایی با سازمان‌ های رتبه بندی اوراق قرضه

سه مؤسسه اصلی رتبه‌ بندی اوراق قرضه در ایالات متحده، عبارتند از Standard&Poor’s GlobalRatings، Moody’s وFitchRatings.  هریک از آن‌ها از یک سیستم رتبه‌بندی منحصربه‌فرد نامه‌محور استفاده می‌کند تا به ‌سرعت به سرمایه‌گذاران اطلاع دهد که آیا اوراق قرضه دارای ریسک نکول پایین یا بالا هستند و آیا ناشر وضعیت مالی باثباتی دارد یا خیر. بالاترین رتبه‌ی سازمان استاندارداندپور AAA است و اگر اوراق قرضه‌ای به رتبه BB+  سقوط کند دیگر از درجه سرمایه‌گذاری در نظرگرفته نمی‌شود. پایین‌ترین رتبه‌ی این سازمان نیز D است که نشان می‌دهد اوراق قرضه درحالت نکول قرار دارد که نشان می‌دهد ناشر در پرداخت سود و بازپرداخت اصل به دارندگان اوراق خود خطا کرده است.

به‌طورکلی، سازمان مودیز اوراق قرضه را با رتبه‌های زیر رتبه‌بندی می‌کند:

Aaa،Aa،A،Baa،Ba،B،Caa،Ca،C و WR و NR به ترتیب به ‌عنوان برداشت شده و بدون رتبه. سازمان استاندارد ‌اند پورز و فیچ رتبه‌های اعتباری AAA،AA،A،BBB،BB،B،CCC،CC،CوD را به اوراق قرضه اختصاص می‌دهند اختصاص می‌دهند که حرف D نشان می‌دهد صادرکننده اوراق قرضه نکول کرده است.

سازمان‌ های رتبه‌ بندی اوراق قرضه در زمان صدور آن‌ها رتبه‌بندی می‌کنند. این سازمان‌ها اوراق قرضه و ناشران آن‌ها را به طور دوره‌ای مجدداً ارزیابی می‌کنند تا دریابند که آیا باید رتبه‌بندی آن‌ها را تغییر دهند یا خیر. رتبه‌بندی اوراق قرضه مهم است زیرا نرخ بهره ‌ای را که شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی برای اوراق منتشر شده خود می‌پردازند تحت تاثیر قرار می‌دهد.