۰ نفر

منظور از راهبرد سرمایه گذاری متوازن چیست؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۲، ۱۹:۱۹
کد خبر: 709222

به طور معمول، دارایی‌های سبد سرمایه‌گذاری متوازن چه با نسبت مساوی یا با شیب جزئی، مانند 60٪ در سهام و 40٪ در اوراق قرضه بین سهام و اوراق قرضه تقسیم می شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در سبدهای متوازن ممکن است بخش کوچکی از سرمایه به شکل وجه نقد یا مولفه بازار پول با هدف حفظ نقدینگی نگهداری شوند.

نکات کلیدی

راهبرد سرمایه گذاری متوازن راهبردی که به دنبال متوازن‌سازی حفظ و رشد سرمایه است.

این راهبرد توسط سرمایه گذارانی که ریسک‌پذیری متوسط دارند استفاده می شود و عموماً از ترکیب به نسبت مساوی از سهام و اوراق قرضه در آن استفاده می‌شود.

راهبردهای سرمایه گذاری متوازن در میانه‌ی طیف ریسک-پاداش قرار دارند. سرمایه گذاران محافظه کار تر می توانند راهبردهای حفظ سرمایه را انتخاب کنند، در حالی که سرمایه گذاران متهورانه‌تر می توانند راهبردهای رشد را انتخاب کنند.

درک راهبرد سرمایه گذاری متوازن

روش های مختلفی برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری متناسب با ترجیحات و آستانه ریسک‌پذیری سرمایه گذاران وجود دارد.

در یک انتهای این طیف، راهبردهایی با هدف حفظ سرمایه و درآمد فعلی قرار دارند. این راهبردها عموماً سرمایه گذاری های ایمن اما کم بازده مانند گواهی سپرده، اوراق قرضه با درجه سرمایه گذاری، ابزارهای بازار پول و برخی سهم‌های معتبر و ممتاز که سود سهام پرداخت می کنند را شامل می‌شوند. اینگونه راهبردها مناسب سرمایه‌گذارانی هستند که نگران حفظ سرمایه‌ای فعلی خود هستند و توجه کمتری به رشد سرمایه دارند.

در سوی دیگر این طیف، راهبردهایی با هدف رشد سرمایه قرار دارند. این راهبردها متهوارنه‌تر هستند و معمولاً در آن‌ها از ضریب وزن‌دهی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در سهام از جمله سهام شرکت‌های با سرمایه کوچک استفاده می‌شود . اگر در این راهبرد از ابزارهای با درآمد ثابت استفاده شود ممکن است این ابزارهای مالی رتبه اعتباری پایین‌تر یا امنیت کمتری داشته باشند اما بازدهی بالاتری را ارائه دهند، مانند گواهی‌های بدهی، سهم‌های ممتاز یا اوراق قرضه شرکتی با بازده بالاتر. راهبردهای رشد برای سرمایه‌گذاران جوان‌تر با ریسک‌پذیری بالا مناسب هستند که حاضرند در ازای دریافت بازده‌های بلندمدت مورد انتظار بهتر نوسانات کوتاه‌مدت شدیدتری را بپذیرند.

سرمایه گذارانی که بین دو انتهای این طیف قرار می گیرند، می توانند راهبرد سرمایه گذاری متوازنی را انتخاب کنند. این راهبرد شامل ترکیب رویکردهای محافظه کارانه و متورانه است. به عنوان مثال، سبدهای سرمایه‌گذاری متوازن ممکن است از 25 درصد سهام ممتاز دارای سود سهام، 25 درصد سهام شرکت‌های با سرمایه کوچک، 25 درصد اوراق قرضه دولتی با رتبه AAA و 25 درصد اوراق قرضه‌ی شرکتی از درجه سرمایه گذاری تشکیل شده باشند. اگرچه پارامترهای دقیق را می توان اصلاح کرد، اما اکثر سرمایه گذاران متوازن به دنبال بازدهی متوسط سرمایه‌گذاری خود به همراه احتمال بالای حفظ سرمایه هستند.

در گذشته، سرمایه گذاران باید با خرید ابزارهای سرمایه گذاری های فردی سبد سرمایه‌گذاری خود را به صورت دستی تشکیل می‌دادند. از سوی دیگر، آنها باید برای انجام این کار به افراد حرفه ای مانند مشاوران سرمایه گذاری یا خدمات ارائه شده در مؤسسات مالی آن‌ها تکیه می کردند. امروزه، پلتفرم‌های خودکار سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که به طور خودکار در مجموعه‌ای از راهبردهایی که برحسب ریسک‌پذیری افراد سازمان‌دهی شده‌اند بر اساس سرمایه‌گذاری کنند.  امروزه فرآیند تخصیص سبد سرمایه‌گذاری بیش از هر زمان دیگری در دسترس است.

مهم :هنگام تعیین و انتخاب راهبرد، سرمایه گذاران بایستی علاوه‌بر ظرفیت عینی ریسک‌پذیری مانند ارزش خالص و درآمد خود  آستانه ریسک‌پذیری ذهنی خود را نیز در نظر بگیرند.

مثالی از راهبرد سرمایه گذاری متوازن

تریشیا به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است و در اواسط دهه 20 زندگی خود قرار دارد. وی به تازگی وارد دنیای سرمایه گذاری شده است و حدود 10000 دلار سرمایه برای سرمایه گذاری دارد. اگرچه تریشیا قصد دارد ظرف چند سال آینده پیش پرداختی را انجام دهد، اما نیازی فوری به سرمایه‌ی سرمایه گذاری خود ندارد و می تواند در صورت افت ناگهانی بازار، برداشت سرمایه خود را تا زمان مطلوب تری به تعویق بیندازد.

اگر بخواهیم بی‌طرفانه صحبت کنیم جوانی و شرایط مالی تریشیا وی را در موقعیت خوبی برای اتخاذ راهبرد سرمایه گذاری نسبتاً پرخطر اما دارای ظرفیت بالای رشد بلندمدت قرار می دهد. با این حال، وی با توجه به آستانه ریسک‌پذیری ذهنی خود رویکرد محافظه کارانه تری را انتخاب می کند.

تریشیا با استفاده از یک پلتفرم سرمایه گذاری آنلاین راهبرد سرمایه گذاری متوازنی را انتخاب می‌کند که شامل تقسیم 50/50 سرمایه بین اوراق بهادار با درآمد ثابت و سهام است. اوراق بهادار با درآمد ثابت عمدتاً از اوراق قرضه دولتی با درجه بالا به همراه برخی از اوراق قرضه‌ی شرکتی با رتبه‌ی اعتباری بالا تشکیل شده‌اند. مولفه‌ی سهامی این راهبرد نیز متشکل از سهم‌های ممتازی است که همگی به پرداخت درآمدها و پرداخت سود پایدار سهام مشهور هستند.