۰ نفر

پاسخگویی چیست و انواع آن کدام اند؟

۶ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۳۶
کد خبر: 709030
پاسخگویی چیست و انواع آن کدام اند؟

پاسخگویی پذیرش مسئولیت رفتار صادقانه و اخلاقی در قبال دیگران است. در دنیای شرکت‌ها، پاسخگویی یک شرکت به سهامداران، کارمندان و جامعه وسیع‌تری که در آن فعالیت می‌کند گسترش می‌یابد. در یک مفهوم گسترده‌تر، پاسخگویی به معنای تمایل به قضاوت در مورد عملکرد است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، پاسخگویی، پذیرش مسئولیت اَعمال خود است. این به معنای تمایل به شفاف بودن است و به دیگران اجازه می‌دهد تا عملکرد فرد را مشاهده و ارزیابی کنند.

در دنیای مالی ایالات متحده، پاسخگویی شامل این الزام است که شرکت‌های دولتی سوابق مالی دقیق را در اختیار همه ذی‌نفعان قرار دهند.

در سال‌های اخیر، تمرکز فزاینده‌ای بر سایر عناصر پاسخگویی شرکتی مانند رفتار اخلاقی، آثار زیست‌محیطی، تعهد به تنوع و رفتار منصفانه با کارکنان صورت‌گرفته است.

درک پاسخگویی

پاسخگویی به یک مفهوم اساسی در امور مالی شرکت بدل شده است.

این امر، به‌ویژه مربوط به شیوه‌های حسابداری است که یک شرکت هنگام تهیه گزارش‌های مالی برای سهامداران و دولت اتخاذ می‌کند. بدون بررسی، نظارت و عواقبی برای اشتباهات، یک شرکت نمی‌تواند اعتماد مشتریان، مقررات‌گذاران یا بازارهای خود را حفظ کند.

بااین‌حال، در سال‌های اخیر، پاسخگویی شرکتی فعالیت‌های شرکت را در بر می‌گیرد، زیرا بر جامعه تأثیر می‌گذارند. آثار زیست‌محیطی یک شرکت، تصمیمات سرمایه‌گذاری و رفتار آن با کارکنان خود، همگی تحت نظارت عمومی قرار گرفته‌اند.

ملاحظات ویژه

برخی رسوایی‌های حسابداری پرمخاطب درگذشته نشان داد که یک شرکت سهامی عام در صورت ازدست‌دادن اعتماد بازارهای مالی و مقررات‌گذاران نمی‌تواند به حیاتش ادامه دهد.

غول انرژی سابق، انرون در سال 2001 سقوط کرد و شرکت حسابداری مشهور آرتور اندرسن را پس از افشای روش‌های حسابداری نادرست خود با خود همراه کرد. بحران مالی جهانی در سال‌های 2008-2009، سفته‌بازی‌های مالی نادرست توسط بعضی از بزرگ‌ترین مؤسسات بانکی کشور آشکار کرد. رسوایی لایبور، دست‌کاری نرخ ارز توسط چندین بانک لندن را فاش کرد.

اما بسیاری از رهبران خواهان ایجاد یک فرهنگ جدید پاسخگویی در امور مالی – فرهنگی که از درون می‌آید – شده‌اند.

مهم

هر صنعت استانداردها و قوانین خاص خود را برای پاسخگویی دارد که ممکن است در طول زمان تغییر کند. قوانین پاسخگویی رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر نوشته می‌شود.

 انواع پاسخگویی

حداقل سه نهاد اصلی تأثیری جهانشمول بر شهروندان دارند: پاسخگویی شرکتی، سیاسی و دولتی.

جای تعجب نیست که آن‌ها با هم هم‌پوشانی دارند.

پاسخگویی شرکتی

در بدترین حالت، پاسخگویی در مورد اعداد است. هر شرکت سهامی عام موظف است گزارش مالی خود را به‌صورت فصلی و سالیانه منتشر سازد که درآمد و هزینه‌ها را با جزئیات مشخص می‌کند. حسابرس در حال بررسی صورت‌های مالی شرکت مسئول کسب اطمینان معقول از عاری بودن صورت‌های مالی از هرگونه تحریف بااهمیت ناشی از اشتباه یا تقلب است.

پاسخگویی مستلزم این است که حسابداران شرکت مراقب و آگاه باشند، زیرا می‌توان آن‌ها را از نظر قانونی در قبال سهل‌انگاری مسئول دانست. مسئولیت درستی و صحت صورت‌های مالی شرکت بر عهده حسابدار است، حتی اگر اشتباه یا تحریف توسط سایرین در سازمان صورت‌گرفته باشد. به همین دلیل است که حسابداران مستقل خارجی صورت‌های مالی را حسابرسی می‌کنند.

شرکت‌های دولتی ملزم به داشتن کمیته حسابرسی در هیئت‌مدیره هستند. وظیفه آن‌ها نظارت بر ممیزی است.

واقعیت سریع

پاسخگویی نتیجه‌گرا است. HP پس از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود به میزان 44 درصد، امتیازهای بالایی را برای پاسخگویی به محیط‌زیست کسب کرد.

 پاسخگویی سیاسی

پاسخگویی سیاسی در سال‌های اخیر بر پول متمرکز شده است. به طور خاص، نیاز به شفافیت در مورد کمک‌های مالی شرکت‌ها برای اهداف و نامزدهای سیاسی وجود دارد.

برای مثال، مرکز غیرحزبی برای پاسخگویی سیاسی و مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا به طور مشترک یک شاخص سالانه رتبه‌بندی سیاست‌های افشاگری و نظارتی شرکت‌های دولتی بزرگ در مورد کمک‌های مالی آن‌ها به اهداف سیاسی و نامزدها را منتشر می‌کنند.

این رسوایی‌ها منجر به قوانین سخت‌تر شد و ارتشی از مقررات‌گذاران و ناظران خصوصی در تلاش‌اند تا اطمینان حاصل کنند که شرکت‌ها درآمدهای خود را به‌درستی گزارش می‌کنند، مبادلات و معاملات را به‌موقع انجام می‌دهند و اطلاعات ارائه شده به سرمایه‌گذاران به‌موقع و دقیق است.

این مرکز توجه خود را معطوف مخارج شرکت‌ها برای تأثیرگذاری بر سیاستمداران مس‌کند. اخیراً، مرکز گزارش عمیقی درباره کمپین صنعت داروسازی برای جلوگیری از پیشنهادی اجازه دادن به Medicare برای مذاکره در مورد قیمت دارو با فروشندگان داده است. در این گزارش اسامی اعضای کنگره گیرندۀ کمک‌های مالی سیاسی داروسازان ذکر شده است.

پاسخگویی دولت

نقش وجوه نقد شرکت تنها یکی از مسائل جهانی در رابطه‌ با پاسخگویی دولت است. USAID، آژانس فدرال که کمک‌های خارجی غیرنظامی را مدیریت می‌کند، پاسخگویی دولت را با این عوامل کلیدی تعریف می‌کند: یک سیستم عدالت سیاسی آزاد و منصفانه؛ حمایت از حقوق بشر؛ جامعه مدنی پویا؛ اعتماد عمومی به پلیس و دادگاه‌ها و اصلاحات در بخش امنیتی.

پاسخگویی رسانه‌ای

رسانه‌ها در ایالات متحده توسط متمم اول قانون اساسی در برابر مداخله کنگره محافظت می‌شوند. این بدان معنا نیست که از پاسخگویی فارغ است.

رسانه‌ها مدت‌هاست که تحت نظارت مداوم تعدادی از ناظران داخلی و خارجی بوده‌اند. در عصر اینترنت، این‌ها توسط سازمان‌های مستقل بررسی‌کننده واقعیت مانند FactCheck. org، Snopes و PolitiFact تقویت شده‌اند.

این سازمان‌ها و سایر سازمان‌ها، رسانه‌ها را برای سوگیری و اشتباهات رصد و یافته‌های خود را برای همه منتشر می‌کنند.

 پاسخگویی در رسانه‌های اجتماعی

چه می‌شود اگر یک ناشر 2.8 میلیارد مشارکت‌کننده داشته باشد و همه آن‌ها آزاد باشند هرچه می‌خواهند بگویند؟

این تقریباً موقعیتی است که فیس‌بوک در آن قرار دارد، اگرچه می‌توان بحث کرد که آیا سایت رسانه اجتماعی ناشر است یا خیر. در واقع، انکار ناشر بودن آن ممکن است یک استراتژی دفاعی خوب برای فیس‌بوک باشد که اکنون به دلیل انتشار اطلاعات نادرست خطرناک و فراهم‌کردن بستری برای سخنان نفرت‌انگیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

در این زمینه، برخی پیشنهاد می‌کنند که فیس‌بوک در قبال پست‌هایی که منتشر می‌کند، یا روش‌هایی که از طریق آن‌ها آن پست‌ها را تبلیغ و توزیع می‌کند به اعضای گسترده‌اش پاسخگو باشد. استانداردهای پاسخگویی هنوز باید برای رسانه‌های اجتماعی نوشته شود.

نمونه‌هایی از پاسخگویی

تعیین کمیت پاسخگویی شرکتی ممکن است سخت باشد، اما این مانع از تلاش کسی نمی‌شود. نشریه Visual Capitalist بهترین شرکت‌های آمریکایی را در زمینه مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی رتبه‌بندی کرد. بالاترین عملکرد در مسائل زیست‌محیطی برای HP بود که از سال 2015 انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا 44 درصد کاهش داد. جنرال موتورز به‌عنوان تنها شرکت آمریکایی با یک زن به‌عنوان مدیرعامل و مدیر مالی بالاترین امتیاز را برای مسئولیت اجتماعی کسب کرد. کوالکام به دلیل ارائه برنامه‌های STEM برای زنان و اقلیت‌ها در صدر فهرست حاکمیت شرکتی قرار گرفت.

سؤالات متداول در باب پاسخگویی

در اینجا به برخی سؤالات متداول در مورد پاسخگویی پاسخ داده شده است.

پاسخگویی در محیط کار چگونه تعریف می‌شود؟

از نظر مربیان مدیریت، پاسخگویی در محل کار فراتر از این است که هر کارمندی در یک پروژه وظیفه‌ای را انجام دهد. همچنین به این معناست که هر فردی در قبال موفقیت یا شکست مشارکت خود در پروژه کلی پاسخگو باشد. به‌عبارت‌دیگر، همه چیز در مورد مالکیت موفقیت یا شکست است.

ویژگی مدیریت NIMS برای پاسخگویی چیست؟

سیستم مدیریت حوادث ملی (NIMS) توسط وزارت امنیت داخلی ایالات متحده به‌عنوان راهنمایی برای نهادهای دولتی، غیرانتفاعی و خصوصی توسعه یافته است که با هم در واکنش به یک حادثه یا اضطراری بزرگ کار می‌کنند. هر نهاد مایل به دریافت کمک‌های مالی آمادگی فدرال ملزم به پذیرش این سیستم است.

NIMS شامل 14 ویژگی کلیدی است که باعث می‌شود سیستم در شرایط بحرانی کارآمد باشد. یکی از این موارد پاسخگویی است. این سیستم از پاسخ‌دهندگان و مدیران اضطراری می‌خواهد که در قبال اقدامات خود در محل اضطراری پاسخگو باشند و آن اقدامات را به طور دقیق به دیگران منتقل کنند.

اداره پاسخگویی دولت چه می‌کند؟

اداره پاسخگویی دولت، آژانس حسابرسی دولت ایالات متحده است که اثربخشی برنامه‌های ایالات متحده و برنامه‌های پیشنهادی را ارزیابی می‌کند. برای مثال، یکی از بررسی‌های مداوم آن، اثربخشی 4.8‌ تریلیون دلار هزینه فدرال مربوط به همه‌گیری کووید -19 را بررسی کرد و توصیه‌هایی برای تغییراتی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده از بودجه، تقلب و اشتباه در پرداخت کمک‌ها ارائه کرد. جالب‌توجه است که گزارش خود آژانس نشان می‌دهد که تنها 33 مورد از 209 توصیه پیشنهادی برای بهبود “به طور کامل” تا پایان اکتبر 2021 تصویب شده است.

پاسخگویی دارویی چیست؟

پاسخگویی دارویی به الزامات انجام صحیح آزمایشات بالینی در صنعت داروسازی اختصاص دارد. بخشی از یک کارآزمایی بالینی که مسئولیت دارو نامیده می‌شود، مستلزم نگهداری، جابه‌جایی، توزیع و مستندسازی مناسب داروها در طول کارآزمایی است که با ازبین‌رفتن ذخایر باقی‌مانده دارو خاتمه می‌یابد.

یکی از مؤلفه‌های پاسخگویی دارو، گزارش روزانه استفاده از داروها در یک کارآزمایی بالینی است. این مورد توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده الزامی است.

تفاوت بین پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری چیست؟

مسئولیت‌پذیری یک کار یا پروژه واگذار شده است. پاسخگویی به معنای تمایل به قضاوت در مورد عملکرد پروژه است.

پاسخگویی در خلاء وجود ندارد. این امر مستلزم شفافیت و ارتباط مؤثر نتایج با همه طرف‌هایی است که ممکن است تحت‌تأثیر قرار گیرند.

 خط پایین

پاسخگویی می‌تواند کلیدواژه مدیریتی باشد یا می‌تواند چارچوبی واقعی برای ارزیابی موفقیت یا شکست یک فرد یا یک نهاد باشد. مفهوم پاسخگویی شرکتی همیشه به معنای گزارشگری مالی صادقانه و شفاف بوده است. در سال‌های اخیر، این مفهوم گسترش‌یافته است تا عملکرد و پاسخگویی یک شرکت به مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و جامعه را در بر گیرد.