۰ نفر

هرچیزی که باید درمورد قیمت برابری بدانید​

۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 708495
هرچیزی که باید درمورد قیمت برابری بدانید​

این قیمت مفهومی است که در چندین بازار مختلف از جمله اوراق بهادار با درآمد ثابت، سهام، کالاها و اوراق قرضه قابل تبدیل استفاده می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مفهوم قیمت برابری در زمینه اوراق قرضه قابل تبدیل برای تعیین زمانی که تبدیل اوراق قرضه به سهام عادی از نظر مالی سودمند است، استفاده می شود.

اگر دو دارایی در نقطه برابری قیمت معامله شوند، می توان استنباط کرد که قیمت یا ارزش یکسانی دارند.

نکات کلیدی

قیمت برابری سطح قیمتی را میان دو یا چند دارایی توصیف می کند که در آن ارزش آن‌ها با یکدیگر برابر یا معادل می‌شود.

قیمت برابری را بسته به نوع دارایی خاصی که برای قیمت گذاری استفاده می شود می توان در زمینه های مختلفی استفاده کرد.

نقطه برابری قیمتی است که در آن تبدیل اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام عادی برای سرمایه گذاران سودآور می شود.

همچنین می توان از نقطه برابری برای مقایسه ارزش دو ارز مختلف استفاده کرد.

آشنایی با قیمت برابری

سرمایه گذاران اغلب باید در مورد ارزش نسبی دو سرمایه گذاری متفاوت تصمیم گیری کنند. اصطلاح برابری زمانی را توصیف می‌کند که ارزش دو چیز با یکدیگر معادل می‌شود. بنابراین، می توان از این اصطلاح برای اشاره به دو اوراق بهادار با ارزش برابر استفاده کرد مانند ارزش اوراق قرضه قابل تبدیل و ارزش سهام (اگر دارنده اوراق قرضه قابل تبدیل تصمیم به تبدیل اوراق قرضه خود به سهام عادی بگیرد).

سرمایه گذاران علاوه بر کاربرد مفهوم قیمت برابری در زمینه اوراق بهادار قابل تبدیل، می توانند از این اصطلاح برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در کالاها و ارزها نیز استفاده کنند. قیمت برابری ممکن است به تعیین ارزش قراردادهای اختیار معامله سهام کمک کند زیرا برابری در مورد این قراردادها به عنوان قیمتی تعریف می شود که در آن یک قرارداد اختیار معامله در ارزش ذاتی خود معامله می شود. علاوه بر این، مفهوم برابری هم‌چنین برای مقایسه ارزش دو ارز نیز استفاده می شود.

برابری قدرت خرید (PPP)

برابری قدرت خرید (PPP) روشی برای مقایسه قدرت خرید ارزهای کشورهای مختلف است. در معیار برابری قدرت خرید، هزینه یک سبد کالای را در یک کشور با هزینه همان سبد کالا در کشور دیگر مقایسه می کند. با این حال، برابری قدرت خرید براساس نرخ مبادله ارز بین دو کشور تنظیم می شود. به عبارت دیگر، برابری قدرت خرید قیمت دو محصول مشابه را چنان تنظیم می‌کند که پس از لحاظ کردن نرخ مبادله ارز، قیمت یکسانی در هر دو کشور داشته باشند.

لحاظ کردن قیمت کالاها

قیمت برابری برای کالاهای کشاورزی قدرت خرید یک کالای خاص نسبت به هزینه‌های کشاورز مانند دستمزد، بهره وام و تجهیزات است.

قانون تعدیل کشاورزی سال 1938 قیمت برابری را به عنوان میانگین قیمت دریافتی کشاورزان برای محصولات کشاورزی طی 10 سال گذشته تعریف می کند. اگر قیمت برابری یک کالا کمتر از قیمت فعلی آن در بازار باشد، ممکن است دولت از طریق خرید مستقیم از قیمت آن حمایت کند.

برابری در بازارهای فارکس

برابری در بازارهای مبادله ارز خارجی (فارکس) نیز یافت می شود که در آن رابطه نرخ مبادله بین دو ارز دقیقاً یک به یک می‌شود.

شرکت های مستقر در ایالات متحده که در کشورهای خارجی نیز فعالیت دارند باید دلار آمریکا را به ارزهای دیگر تبدیل کنند. برای مثال، اگر یک شرکت آمریکایی در فرانسه نیز کسب‌وکاری داشته باشد، آن شرکت می تواند دلار آمریکا را به یورو تبدیل کند و آن یورو را برای تامین مالی عملیات تجاری خود در کشور فرانسه به آن کشور ارسال کند. اگر نرخ مبادله این دو ارز 1 دلار به 1 یورو باشد، ارزها در نقطه برابری قرار خواهند داشت.

مهم

در 12 ژوئیه 2022، یورو برای اولین بار در طی 20 سال گذشته به نقطه برابری با دلار آمریکا رسید (نرخ EUR/USD به محدوده  1.00رسید)، زیرا یورو به پایین ترین سطح ارزش خود در برابر دلار آمریکا از سال 2002 تا آن زمان سقوط کرد.

برابری نرخ بهره

برابری نرخ بهره (IRP) معادله اساسی حاکم بر رابطه بین نرخ بهره و نرخ تبدیل ارز است. فرض اصلی برابری نرخ بهره این است که نرخ بازده پوشش داده شده ناشی از سرمایه‌گذاری در ارزهای مختلف بدون در نظر گرفتن نرخ بهره آنها باید یکسان باشد. یعنی اگر دو کشوری را در نظر بگیریم و نرخ بهره در یکی از آنها افزایش یابد، آنگاه نرخ ارز آنها نیز باید به طور متناسب تعدیل شود. معامله گران فارکس از مفهوم برابری نرخ بهره برای شناسایی فرصت‌های آربیتراژگیری و سایر فرصت های معاملاتی استفاده می کنند.

معادله برابری نرخ بهره به شرح زیر است:

1-1

قیمت برابری: نحوه عملکرد اوراق قرضه قابل تبدیل

قیمت برابری تبدیل در اوراق بهادار قابل تبدیل به قیمت سربه سری اوراق بهادار قابل تبدیل اشاره دارد.

اوراق قرضه قابل تبدیل به سرمایه گذاران اوراق قرضه این فرصت را می دهند تا اوراق مذکور را به تعداد ثابتی از سهام عادی با قیمت مشخصی به ازای هر سهم تبدیل کنند. سرمایه گذاران به این دلیل اوراق قرضه قابل تبدیل را خریداری می کنند که مالک آن‌ها می تواند بهره مربوط به این ابزارهای سرمایه گذاری با درآمد ثابت را به دست آورد (و این اوراق هم‌چنین از گزینه تبدیل آن‌ها به سهام شرکت برخوردار هستند). قیمت برابری، قیمت بازاری اوراق بهادار قابل تبدیل تقسیم بر نسبت تبدیل (تعداد سهام عادی دریافتی پس از تبدیل) است.

2-1

مثال

برای مثال فرض کنید قیمت بازاری اوراق قرضه قابل تبدیل 1000 دلاری شرکتIBM  برابر 1200 دلار باشد و هریک از این اوراق قرضه قابل تبدیل به 20 سهم از سهام عادی شرکت IBM قابل تبدیل باشد. قیمت برابری:

3-1

اگر قیمت سهام عادی IBM در بازار بالاتر از 60 دلار به ازای هر سهم باشد، سرمایه گذار می تواند با تبدیل این اوراق به سهام عادی سود کند.

برابری در معاملات قراردادهای اختیار معامله

4-1

برابری همچنین در حوزه قراردادهای اختیار معامله در زمینه برابری قراردادهای اختیار خرید و فروش استفاده می‌شود. این نقطه برابری رابطه‌ای را بین قراردادهای اختیار خرید و فروشی که دارایی پایه، تاریخ انقضا و قیمت‌های اعمال یکسانی دارند، توصیف می‌کند که به موجب آن قیمت یک قرارداد اختیار خرید حاکی از قیمت منصفانه معینی برای قرارداد اختیار فروش متناظری با همان قیمت اعمال و تاریخ انقضا خواهد بود و برعکس.

5

برابری ریسک چیست؟

برابری ریسک نوعی فرآیند مدیریت دارایی است که در آن ریسک به جای نحوه تخصیص سرمایه بر اساس طبقات دارایی ارزیابی می‌شود. در استراتژی متعارف تخصیص دارایی، دارایی ها به دسته‌های سهام، اوراق قرضه و وجه نقد تقسیم می‌شوند. هدف این نوع تخصیص دارایی تنوع‌بخشی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها با استفاده از این نوع ابزارهای سرمایه گذاری است. از سوی دیگر، در استراتژی برابری ریسک دلارهای سرمایه‌گذاران بر اساس چهار مؤلفه اصلی سهام، اعتبارات، نرخ بهره و کالاها به ابزارهای مختلف تخصیص می‌یابند.

برابری نرخ بهره پوشش داده شده و نرخ بهره پوشش داده نشده چیست؟

برابری نرخ بهره پوشش داده شده زمانی ایجاد می‌شود که بتوان شرایط عدم وجود فرصت آربیتراژگیری را با استفاده از قراردادهای سلف به عنوان پوششی در برابر ریسک نرخ مبادله ارز برقرار کرد. برابری نرخ بهره پوشش داده نشده نوعی برابری نظری بین نرخ بهره کشورها و نرخ مبادله ارز آن‌ها بدون در نظر گرفتن قراردادهای سلف است.

درصد برابری چیست؟

درصد برابری راهی برای توصیف میزان تفاوت بین دو قیمت یا نرخ برای دستیابی به نقطه برابری است. در اینجا، برابری برابر با 100٪ در نظر گرفته می‌شود، بنابراین اگر درصد برابری بین X و Y  برابر ٪90 باشد، 10 درصد از نقطه برابری فاصله دارند.