۰ نفر

ماشین دست‌ساز انگلیسی با طرح ایتالیایی

۲ خرداد ۱۴۰۳، ۳:۰۰
کد خبر: 843361
ماشین دست‌ساز انگلیسی با طرح ایتالیایی

این هفته در جهان خودرو: مدل سفارشی دویست‌هزار پوندی مورگان که سقف و شیشه جلو ندارد، برنامه جگوار برای عرضه سری تازه‌ای از محصولات الکتریکی، دلیل کاهش تقاضا برای سوپرکارهای چند میلیون دلاری الکتریکی و حضور یک خودروساز چینی جدید در بازار جهانی با کمک یک خودروساز غربی.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بی بی سی،مدل سفارشی دویست‌هزار پوندی مورگان که سقف و شیشه جلو ندارد، برنامه جگوار برای عرضه سری تازه‌ای از محصولات الکتریکی، دلیل کاهش تقاضا برای سوپرکارهای چند میلیون دلاری الکتریکی و حضور یک خودروساز چینی جدید در بازار جهانی با کمک یک خودروساز غربی.

مورگان با سلیقه ایتالیایی

مورگان، خودروساز انگلیسی مدل سفارشی جدیدی رونمایی کرده که با همکاری یک استودیوی ایتالیایی طراحی شده است. از مورگان میدسامر تنها پنجاه دستگاه ساخته می‌شود و خودروساز انگلیسی می‌گوید همه این مدل‌ها را پیش‌فروش کرده است.

نام ماشین اشاره به اوج فصل تابستان دارد که به گفته کارخانه بهترین زمان برای راندن این ماشین است. میدسامر همچنین نام تپه‌ای در نزدیکی کارخانه مورگان است. مورگان از سال ۱۹۱۴ در این منطقه ماشین‌های دست‌ساز تولید می‌کند و اکنون تولید سالانه‌اش بین ۸۰۰ تا هزار دستگاه است.

ماشین از نظر فنی به مدل پلاس ۶ کارخانه شبیه است. موتورش شش سیلندر با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و ساخت ب‌ام‌و است. مورگان سرعت و شتاب ماشین را اعلام نکرده، اما حداکثر سرعت پلاس ۶ با این موتور ۱۶۶ مایل در ساعت (۲۶۷ کیلومتر در ساعت) و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۴.۲ ثانیه است. بدنه میدسامر حدود ۱۵۰ کیلوگرم از پلاس ۶ سبک‌تر است و همین ممکن است باعث شود عملکرد میدسامر از پلاس ۶ بهتر باشد.

ظاهر ماشین کاملا جدید است و با همکاری استودیوی ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی شده است. فلیکس کیلبرتوس مدیر طراحی پینین فارینا می‌گوید پروژه میدسامر با گفتگوی طراحان دو شرکت در میخانه‌ای در انگلستان شروع شد و به جلسه‌هایی جدی‌تر هنگام قهوه خوردن در ایتالیا انجامید.

نتیجه این همکاری ماشینی است که همه مشخصه‌های یک مورگان را دارد، اما شبیه به هیچ مدلی از کارخانه نیست. میدسامر سقف و شیشه جلو ندارد، چراغ‌هایش نسبت به پلاس ۶ بزرگ‌تر شده و طرح جلوپنجره‌اش تغییر کرده است. اتاق با لایه‌های نازکی از چوب درخت ساج تزیین شده و به جز یک نمایشگر کوچک روبروی فرمان، اطلاعات به صورت آنالوگ به راننده نمایش داده می‌شود.

مورگان می‌گوید میدسامر الگویی برای مدل‌های جدید کارخانه خواهد بود. قیمت ماشین اعلام نشده، اما رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند حدود ۲۰۰ هزار پوند (۲۵۰ هزار دلار) باشد. برای مقایسه قیمت پایه مورگان پلاس ۶ حدود ۹۰ هزار پوند (۱۱۵ هزار دلار) است.

مورگان می‌گوید هر ماشین را با سلیقه مشتری تغییر خواهد داد. تولید ماشین پاییز امسال آغاز شده و آخرین ماشین‌ها در سال ۲۰۲۵ به مشتری‌ها تحویل داده خواهد شد.

فصلی تازه برای جگوار

جگوار اعلام کرده اولین مدل از سری جدید محصولاتش را تا پایان امسال در آمریکا رونمایی خواهد کرد. این ماشین قرار است در سال ۲۰۲۵ و با قیمت پایه حدود ۱۰۰ هزار پوند (۱۲۷ هزار دلار) به بازار عرضه شود.

جگوار در سری جدید محصولاتش سه ماشین خواهد داشت که هر سه الکتریکی هستند و روی پلتفرمی ساخته می‌شوند که ویژه جگوار ساخته شده است. این کارخانه می‌خواهد با این مدل‌های جدید به جای رقابت با بنز و ب‌ام‌و با شرکت‌هایی نظیر بنتلی و پورشه رقابت کند.

با نزدیک شدن به عرضه مدل جدید، جگوار تولید پرفروش‌ترین مدل خود F-Pace را متوقف خواهد کرد. فروش آخرین سری این مدل آغاز شده و جگوار می‌گوید تولید تا پایان سال جاری میلادی متوقف خواهد شد. تولید مدل‌های سدان و اسپرت جگوار به تازگی متوقف شده است.

انتخاب آمریکا برای رونمایی اولین مدل از سری محصولات جدید جگوار بی‌دلیل نیست. این خودروساز انگلیسی در دهه نود میلادی با جلب مشتریان ثروتمند آمریکایی اعتباری بدست آورد و فروش بسیار خوبی داشت و حالا می‌خواهد با مدل‌های جدیدش این موفقیت را تکرار کند.

درباره زمان رونمایی مدل جدید جگوار گمانه‌زنی‌های زیادی شده است. برخی خبرنگاران معتقدند که این ماشین در تابستان و در جشنواره خودروهای کلاسیک در پبل‌بیچ در کالیفرنیا رونمایی خواهد شد و برخی هم منتظر رونمایی ماشین در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس در پاییز هستند.

جزییات فنی زیادی درباره ماشین منتشر نشده، اما مدیران کارخانه گفته‌اند طراحی ماشین بسیار نوآورانه است و از مدل‌های گذشته کارخانه مانند ئی-تایپ الهام گرفته و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند.

کاهش تقاضا برای سوپرکارهای الکتریکی

ریماک، سازنده خودروهای سوپراسپرت الکتریکی اعلام کرده که تقاضا برای تنها مدلش، نورا (Nevera) آنطور که پیش‌بینی می‌کرد زیاد نیست و احتمالا مدل بعدی‌اش کاملا الکتریکی نخواهد بود. ریماک نورا در سال ۲۰۲۱ با قیمت حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به بازار عرضه شد و قرار است ۱۵۰ دستگاه از آن ساخته شود.

ریماک نورا یکی از اولین سوپرکارهای الکتریکی جهان بود و با قدرت ۱۹۱۴ اسب بخاری‌اش توجه زیادی به خود جلب کرد. سازنده ماشین یک کارخانه در کرواسی است که توسط ماته ریماک تاسیس شد. ریماک سه سال پیش کنترل شرکت بوگاتی را هم در اختیار گرفت.

آقای ریماک در همایش «آینده خودرو» که توسط روزنامه فاینشنال‌تایمز برگزار شد گفت دلیل فروش نرفتن نورا این است که سوپرکارهای الکتریکی دیگر به گفته او «باحال» نیستند.

آقای ریماک گفت هنگامی که پروژه نورا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد الکتریکی بودن خاص و جذاب بود، اما در چند سال گذشته بازار تغییر کرده و دولت‌ها و برخی خودروسازان می‌خواهند ماشین‌های الکتریکی را به زور به جریان اصلی در صنعت خودرو تبدیل کنند؛ روندی که او با آن مخالف است.

مدیر کارخانه ریماک معتقد است حالا که ماشین‌های الکتریکی به جریان اصلی تبدیل شده، مشتریان خاص و ثروتمند می‌خواهند متفاوت باشند و این تفاوت را در دنبال کردن فن‌آوری‌های آنالوگ و موتورهای بنزینی جستجو می‌کنند.

آقای ریماک وضعیت را به بازار ساعت‌های گران تشبیه می‌کند که در آن یک ساعت آنالوگ دست‌ساز بسیار گران‌تر از یک ساعت دیجیتال هوشمند است. در حالی که ساعت هوشمند به مراتب امکانات بیشتری دارد. او گفت: «یک ساعت اپل هر کاری را بهتر انجام می‌دهد، اما هیچکس حاضر نیست برایش دویست هزار دلار پرداخت کند.»

با این حال ماته ریماک گفت که قصد ندارد نورا را از بازار خارج کند. او معتقد است سوپرکارهای الکتریکی هنوز می‌توانند تجربه و امکاناتی در اختیار مشتری قرار دهند که در توان ماشین‌های بنزینی نیست و مطمئن است برای حدود صد دستگاه نورا که فروش نرفته مشتری پیدا خواهد شد.

لیپ‌موتور، خودروساز نوپای چینی اعلام کرده به زودی محصولاتش را از طریق نمایندگی‌های گروه خودروسازی استلانتیس در ۹ کشور اروپایی عرضه خواهد کرد. همکاری دو شرکت با عرضه یک مدل کوچک و یک شاسی‌بلند الکتریکی در دویست نمایندگی استلانتیس آغاز می‌شود و قرار است تعداد نمایندگی‌ها تا سال ۲۰۲۶ به ۵۰۰ افزایش یابد.

در نشست خبری مشترک دو شرکت، کارلوس تاوارس مدیر گروه استلانتیس گفت که این شرکت قصد ندارد بازار ماشین‌های ارزان‌تر از بیست هزار یورو را به رقیبان چینی واگذار کند، اما به گفته او «چه خوشمان بیاید چه بدمان بیاید، چینی‌ها در حال سهم گرفتن از بازار اروپا هستند و من اینجا می‌خواهم از فرصت استفاده کنم»

کارلوس تاوارس معتقد است خودروسازان چینی تا پایان سال ۲۰۲۴ ده درصد از بازار اروپا را خواهند گرفت و بهترین راه همراه شدن با آن‌ها و کسب سود از این روند است.

استلانتیس پاییز گذشته بیست درصد از سهام لیپ‌موتور را به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو خرید. دو کارخانه به صورت مساوی مالک شرکتی هستند که قرار است محصولات لیپ‌موتور را به بازارهای جهانی صادر کند.

لیپ‌موتورز سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و اولین مدلش را در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کرد. این کارخانه در حال حاضر پنج مدل هیبرید-الکتریکی و الکتریکی در محصولاتش دارد که قیمت ارزان‌ترین مدل ۴۹ هزار و ۹۰۰ یوان (کمتر از هفت هزار دلار) است. لیپ‌موتور در سه ماه اول سال جاری میلادی ۳۳ هزار و ۴۱۰ دستگاه ماشین فروخت.

مدل کوچکی که لیپ‌موتور قصد دارد به اروپا صادر کند T۰۳ نام دارد و احتمال می‌رود با قیمتی کمتر از بیست هزار یورو فروخته شود. T۰۳ با هر بار شارژ تا ۲۶۵ کیلومتر حرکت می‌کند. مدل دیگر به نام C۱۰ گران‌تر و رقیبی برای تسلا مدل ۳ و Y و فولکس‌واگن ID۳ و ID۴ است. این شاسی‌بلند با هر بار شارژ تا ۴۲۰ کیلومتر حرکت می‌کند و بالاترین استاندارد ایمنی اروپا را کسب کرده است. لیپ‌موتور می‌گوید این ماشین را ویژه بازارهای جهانی طراحی کرده است.

استلانتیس با لیپ‌موتور توافق کرده که اگر دولت‌ها برای صادرات محصولات این شرکت تعرفه وضع کنند، لیپ‌موتورز محصولاتش را در کارخانه‌های استلانتیس تولید کند. لیپ‌موتورز همچنین خدمات پس از فروش محصولاتش را از طریق نمایندگی‌های استلانتیس در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.

استلانتیس همزمان در حال عرضه ماشین‌های الکتریکی ارزان از طریق کارخانه‌های زیرمجموعه‌اش است. سیتروئن به تازگی مدلی الکتریکی C۳ را به بازار عرضه کرده و فیات هم قرار است به زودی مدل الکتریکی پاندا را با قیمتی ارزان به بازار عرضه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha