۰ نفر

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند اعلام کرد

قرارداد بلند مدت ۱۰ ساله ایران و هند/ توسعه بندر چابهار عامل اعتمادسازی برای تجار جهان

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۵
کد خبر: 841778
قرارداد بلند مدت ۱۰ ساله ایران و هند/ توسعه بندر چابهار عامل اعتمادسازی برای تجار جهان

سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند با تاکید بر اینکه امضای قرارداد مشترک ایران و هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار عامل اعتمادسازی برای تجار جهان است گفت: قرارداد بلند مدت ایران و هند برای توسعه و تجهیز بندر چابهار نشانه اعتماد بین دو کشور است.

به گزارش خبرنگار «اقتصاد آنلاین»؛ سارباناندا سونووال، وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با جمهوری هند با تاکید بر اینکه در زمان سفر نخست وزیر هند به ایران، او به درستی اعلام کرد ایران دوستان جدیدی نیستند گفت: امضای قرارداد مشترک ایران و هند برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار عامل اعتمادسازی برای تجار جهان است.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند در ادامه با بیان اینکه وقتی تصمیم به انجام کاری می گیریم فاصله ها دور نیستند و بسیار نزدیک به هم هستیم ادامه داد: امروز ما یک اقدام و تصمیم تاریخی را با توجه به روابط دیرینه به انجام می‌رسانیم و یک قرارداد بلند مدت در پی توافق‌های پیشین بین دو کشور امضا خواهد شد که نشان دهنده اعتماد بین دو کشور و گسترش همکاری‌ها است.

سونووال افزود: امروز دو کشور ایران و هند شاهد امضای یک قرارداد بلند مدت برای تجهیز بندر شهید بهشتی خواهند بود و باور داریم که این قرارداد می‌تواند زمینه‌های توسعه تجاری را برای دو کشور فراهم کند بنابراین قرارداد بلند مدت ایران و هند برای توسعه و تجهیز بندر چابهار نشانه اعتماد بین دو کشور است.

قصد داریم بندر چابهار را به یکی از کانون‌های ارتباط در منطقه تبدیل کنیم

سونوال با اشاره به گفت و گوهای خوبی که با وزیر راه و شهرسازی به ویژه در خصوص توسعه کریدور شمال جنوب انجام شده است، گفت: بر اساس اراده مشترک دو کشور قصد داریم بندر چابهار را به یکی از کانون‌های ارتباط در منطقه تبدیل کنیم. نقطه‌ای که می‌تواند به ارتباط هند با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: هند نهایت تلاش را برای توسعه بندر چابهار به انجام خواهد رساند تا این بندر عاملی برای رشد دو کشور باشد.

سونووال با بیان این که هند در سال ۲۰۲۲ روز چابهار را جشن گرفت، افزود: هر دو کشور اقدامات مطلوبی را در جهت توسعه منطقه به انجام رسانده اند. در سال ۲۰۲۲ گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی در اولین نشست سران کشورهای آسیای مرکزی، بر اهمیت ارتباط مشترک تاکید داشتند و همچنین بر نقش بندر چابهار در توسعه اقتصادی منطقه تاکید کردند. از این رو در اکتبر سال ۲۰۲۳ میز گردی با موضوع چابهار در نشست همکاری‌های دریایی در هند برگزار شد.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند ادامه داد: امروز روز بزرگی است و متعهد شدیم تا بندر چابهار را به عنوان یکی از کانون‌های اتصال منطقه توسعه دهیم. امضای این قرارداد می‌تواند به عنوان یک عامل اعتماد ساز برای تجار جهان باشد تا این بندر را مورد استفاده قرار دهند.

وی گفت: شخصاً بر توسعه این بندر نظارت خواهم کرد و به همراه ایران به صورت مشترک از قابلیت‌های این بندر در جهت ایجاد نقطه اتصال در منطقه و استفاده خواهیم کرد.

سارباناندا سونوال، وزیر بنادر و کشتیرانی هند در ادامه گفت: این لحظه‌ای تاریخی است و می‌توانیم با اجرای این قرارداد، هدف نخست‌وزیر هند مبنی بر توسعه اتصالات منطقه‌ای را محقق کنیم.

بندر چابهار نه تنها توسعه تجارت برای دو کشور خواهد داد بلکه می‌تواند، تجارت منطقه را متحول کند

وی در ادامه اظهار کرد: باور داریم که بندر چابهار نه تنها توسعه تجارت برای دو کشور خواهد داد بلکه می‌تواند، تجارت منطقه را متحول کند و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

سونوال افزود: در سفرهای توسعه‌ای هند به دنبال همکاری‌های مشترک با کشورهای مختلفیم و اطمینان داریم که این اقدام می‌تواند برای کشورهای منطقه قله‌های جدیدی را در زمینه توسعه تجارت ایحاد کند.

وی همچنین اظهار کرد: امضای این قرارداد بلندمدت نشان‌دهنده اعتماد و دوستی بین دو کشور است.

وزیر کشتیرانی و بنادر هند در خصوص نقش چابهار در اتصال کشورها گفت: بندر چابهار موقعیت جغرافیایی مطلوبی دارد و دسترسی به کشورهای مختلف را ایجاد می‌کند. توسعه بیشتر این بندر برای دسترسی به بازارهای مشترک برای هر دو کشور در دستور کار است.

وی ادامه داد: امروز در خاطر همه ما باقی خواهد ماند، پیش از این قراردادهای کوتاه مدت داشتیم، اما اکنون قرارداد بلندمدت خواهیم داشت و این اقدام علاوه بر توسعه تجارت در منطقه رشد اقتصادی را برای هر دو کشور به همراه خواهد داشت و می‌تواند آینده‌ای بهتر را برای ایران و هند ایجاد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha