۰ نفر

هزینه تعویض یا ارزش جایگزینی چیست و بودجه بندی برای آن چگونه است؟

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۵۳
کد خبر: 713563
هزینه تعویض یا ارزش جایگزینی چیست و بودجه بندی برای آن چگونه است؟

هزینه تعویض مبلغی است که یک شرکت برای جایگزینی یک دارایی اساسی که با دارایی مشابه با ارزش یا قیمت برابر یا یکسان، می پردازد.

​هزینه تعویض که گاهی اوقات به صورت «ارزش جایگزینی» نیز نامیده می شود، ممکن است بسته به عواملی مانند ارزش بازاری اجزای استفاده شده برای بازسازی یا خرید مجدد دارایی و هزینه های مربوط به آماده سازی دارایی ها برای استفاده، نوسان داشته باشد. شرکت های بیمه به طور معمول از هزینه های تعویض برای تعیین ارزش یک کالای بیمه شده استفاده می کنند. معمولاً حسابداران که برای هزینه کردن بهای یک دارایی در طول عمر مفید آن بر استهلاک تکیه دارند نیز از هزینه‌های تعویض استفاده می‌کنند. رویه محاسبه هزینه تعویض به عنوان «ارزش‌گذاری تعویض» نیز شناخته می شود.

جایگزینی یک دارایی می تواند تصمیم پرهزینه‌ای باشد و شرکت ها برای تصمیم گیری در مورد خرید ارزش فعلی خالص (NPV) جریان های نقدی ورودی و خروجی آتی را تجزیه و تحلیل می کنند. پس از خرید دارایی، شرکت عمر مفید دارایی را تعیین و بهای تمام شده دارایی را در طول عمر مفید آن مستهلک می کند.

نکات کلیدی

هزینه تعویض یک دارایی بسته به تغییرات ارزش بازاری اجزای استفاده شده برای بازسازی یا خرید مجدد دارایی و سایر هزینه‌های لازم برای آماده سازی دارایی برای استفاده ممکن است تغییر کند.

شرکت ها هنگام تصمیم گیری در مورد دارایی هایی که باید جایگزین شوند و اینکه بهای تمام شده آن‌ها ارزش هزینه کردن را دارد یا خیر، به ارزش فعلی خالص و هزینه های استهلاک توجه می کنند.

آشنایی با هزینه های تعویض

شرکت ها در طی فرآیند شناسایی دارایی‌هایی که نیاز به جایگزینی دارند و تعیین ارزش این دارایی‌ها، از فرآیندی به نام ارزش خالص فعلی استفاده می کنند. آن‌ها هم‌چنین در هنگام تصمیم گیری در مورد خرید یا عدم خرید دارایی‌های گران قیمت، ابتدا نرخ تنزیلی را تعیین می‌کنند که به معنای در نظر گرفتن حداقل نرخ بازدهی برای هریک از سرمایه گذاری‌های شرکت است.

کسب‌وکارها سپس جریان نقدی خروجی برای خرید دارایی و جریان‌های نقدی ورودی ناشی از افزایش بهره‌وری استفاده از یک دارایی جدید و مولدتر را در نظر می‌گیرند. ارزش جریان های نقدی ورودی و خروجی با استفاده از نرخ تنزیل به ارزش فعلی خالص تعدیل می شوند و اگر مجموع خالص تمام ارزش های فعلی مثبت باشد، شرکت اقدام به خرید می کند.

مهم

هزینه تعویض دارایی بسته به تغییرات ارزش بازاری دارایی و سایر هزینه های لازم برای آماده سازی دارایی برای استفاده ممکن است تغییر کند.

ملاحظات ویژه

شرکت‌ها هنگام محاسبه هزینه تعویض یک دارایی، باید هزینه های استهلاک را نیز در نظر بگیرند. کسب و کارها با ثبت بهای تمام شده دارایی جدید در یک حساب دارایی، خرید دارایی را به حساب دارایی می‌برند و این حساب را در طول عمر مفید دارایی به تدریج مستهلک می‌سازند. استهلاک دارایی درآمد حاصل از استفاده از آن را با هزینه استفاده از آن در طول زمان مطابقت می‌دهد. بهای تمام شده دارایی شامل تمام هزینه های آماده سازی دارایی برای استفاده مانند هزینه های بیمه و راه اندازی می‌شود.

برخی از دارایی ها به روش خط مستقیم مستهلک می شوند، به این معنی که بهای تمام شده دارایی بر طول عمر مفید آن تقسیم می شود تا مقدار استهلاک سالانه مشخص شود. سایر دارایی ها به روش شتاب‌دار مستهلک می شوند یعنی در سال های اولیه هزینه استهلاک بیشتر و در سال های بعد هزینه استهلاک کمتری شناخته می‌شود. کل هزینه استهلاک شناخته شده در طول عمر مفید دارایی صرف نظر از روش استهلاک، یکسان خواهد بود.

بودجه بندی هزینه تعویض

با توجه به هزینه بالای تعویض دارایی‌های گران قیمت، شرکت‌هایی که به خوبی مدیریت می‌شوند بودجه‌ای را برای مخارج سرمایه‌ای ایجاد می‌کنند تا هم برای خرید دارایی‌ها در آینده و هم برای نحوه ایجاد جریان نقدی ورودی لازم برای خرید دارایی‌های جدید برنامه‌ریزی کنند. بودجه بندی برای خرید دارایی بسیار مهم است زیرا جایگزینی دارایی ها برای اداره کسب و کارها ضروری است. به عنوان مثال، تولیدکننده‌ای بودجه ای را برای تعویض تجهیزات و ماشین‌آلات در نظر می گیرد و یک خرده فروش بودجه ای را برای به روز رسانی ظاهر هریک از فروشگاه‌های خود اختصاص می دهد.