۰ نفر

قانون عرضه چیست و انواع آن کدام اند؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبر: 712642
قانون عرضه چیست و انواع آن کدام اند؟

قانون عرضه می گوید که قیمت بالاتر تولیدکنندگان را وادار می کند که مقدار کالای بیشتری را به بازار عرضه کنند.

​ قانون عرضه می گوید که با افزایش قیمت یک کالا، تامین کنندگان سعی می کنند با افزایش تعداد کالاهای قابل فروش، سود خود را بیشینه سازند.

نکات کلیدی

از آنجایی که کسب و کارها به دنبال افزایش درآمد هستند، وقتی انتظار دارند برای کالایی قیمت بالاتری دریافت کنند، مقدار بیشتری از آن را تولید خواهند کرد.

عرضه در یک بازار را می توان به صورت یک منحنی عرضه با شیب صعودی نشان داد که نحوه پاسخ‌گویی مقدار عرضه شده به قیمت های مختلف را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد.

آشنایی با قانون عرضه

نمودار زیر قانون عرضه را به کمک منحنی عرضه نشان می دهد که دارای شیب صعودی است. A، B و C نقاطی روی منحنی عرضه هستند. هر نقطه روی منحنی منعکس کننده همبستگی مستقیم بین مقدار عرضه شده (Q) و قیمت (P) است. بنابراین، در نقطه A مقدار عرضه شده Q1 و قیمت P1 خواهد بود و غیره.

منحنی عرضه دارای شیب صعودی است زیرا در طول زمان، تامین کنندگان می توانند تصمیم بگیرند که چه مقدار از کالاهای خود را تولید و بعداً به بازار عرضه کنند. با این حال، در هر زمان معین میزان عرضه فروشندگان در بازار مقداری ثابت است و فروشندگان صرفا با تصمیم‌گیری در مورد فروش یا عدم عرضه موجودی انبار خود برای فروش مواجه می‌شوند. تقاضای مصرف کننده قیمت را تعیین می کند و فروشندگان فقط می توانند آنچه را که بازار تعیین می‌کند از مصرف‌کنندگان اخذ کنند.

اگر تقاضای مصرف کننده در طول زمان افزایش یابد، قیمت افزایش می یابد و تامین کنندگان می توانند به انتخاب خود منابع جدیدی را به تولید اختصاص دهند (یا تامین کنندگان جدید می توانند وارد بازار شوند) که باعث افزایش مقدار عرضه می شود. در بازار رقابتی، تقاضا در نهایت قیمت را تعیین می کند. پاسخ تامین کننده به قیمتی که می توانند انتظار دریافت آن را داشته باشند، مقدار عرضه را تعیین می کند.

قانون عرضه یکی از اساسی ترین مفاهیم در اقتصاد است. این قانون در تعامل با قانون تقاضا چگونگی تخصیص منابع در اقتصادهای بازاری و تعیین قیمت کالاها و خدمات را توضیح دهد.

آلفرد مارشال، اقتصاددان بریتانیایی (1842-1924)، متخصص اقتصاد خرد، سهم قابل توجهی در توسعه نظریه عرضه به ویژه در استفاده پیشگامانه خود از منحنی عرضه داشته است. وی تاکید داشت که قیمت و بازده یک کالا هم براساس عرضه و هم براساس تقاضا تعیین می‌شود، وی تصریح کرد: این دو منحنی مانند تیغه های قیچی هستند که در حالت تعادل همدیگر را قطع می کنند.

نمونه هایی از قانون عرضه

قانون عرضه تأثیر تغییرات قیمت بر رفتار تولیدکننده را به صورت خلاصه نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر قیمت دستگاه‌های بازی ویدیویی افزایش یابد یک کسب‌وکار ممکن است تعداد بیشتری از این دستگاه‌ها را بسازد و عرضه کند. اگر قیمت دستگاه‌های بازی های ویدئویی کاهش یابد، برعکس این حالت روی می‌دهد. اگر قیمت هر دستگاه 200 دلار باشد، تولیدکننده ممکن است 1 میلیون دستگاه به بازار عرضه کند، اما اگر قیمت به 300 دلار افزایش یابد، ممکن است میزان عرضه خود را به 1.5 میلیون دستگاه افزایش دهد.

برای توضیح بیشتر این مفهوم، نحوه عملکرد قیمت بنزین را در نظر بگیرید. هنگامی که قیمت بنزین افزایش می یابد، شرکت های سودجو را تشویق می کند تا اقدامات متعددی انجام دهند: گسترش اکتشاف برای ذخایر نفت، حفاری برای استخراج نفت بیشتر، سرمایه گذاری در خطوط لوله و تانکرهای نفت بیشتر برای رساندن نفت به پالایشگاه‌هایی که می توانند آن را به بنزین تصفیه کنند، ساخت پالایشگاه های نفت جدید، خرید خطوط لوله و کامیون های اضافی برای حمل بنزین به پمپ بنزین و افتتاح پمپ بنزین های بیشتری یا افزایش ساعات کاری پمپ بنزین های موجود.

قانون عرضه به قدری بدیهی است که حتی ممکن است از تمام مثال های آن در اطراف خود آگاه نباشید:

زمانی که دانشجویان یاد بگیرند که حقوق مشاغل مهندسی رایانه بیشتر از شغل استادی زبان انگلیسی است، عرضه دانشجویان برای رشته های مهندسی رایانه افزایش می یابد.

هنگامی که مصرف کنندگان میزان خرید کاپ کیک خود را نسبت به دونات افزایش دهند، نانوایی ها تولید کاپ کیک خود را افزایش و میزان تولید دونات خود را کاهش می دهند تا سود خود را افزایش دهند.

وقتی کارفرمای شما یک و نیم برابر حقوق بیشتر برای ساعات اضافه کاری می پردازد، تعداد ساعاتی که مایلید سر کار حاضر باشید بیشتر می‌شود.

قانون عرضه و تقاضا چیست؟

قانون عرضه و تقاضا، تعامل بین خریدار و فروشنده یک منبع را مشخص می کند. قانون عرضه و تقاضا می گوید که با کاهش قیمت فروشندگان محصول یا منبع کمتری را عرضه می کنند، در حالی که خریداران بیشتر خرید می کنند و بالعکس.

بهترین مثال از قانون عرضه چیست؟

قانون عرضه تأثیر تغییرات قیمت را بر رفتار تولیدکننده به صورت خلاصه نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر قیمت کالای (مانند تلویزیون یا اتومبیل) محصول افزایش یابد، یک کسب‌وکار تعداد بیشتری از آن کالا را خواهد ساخت.

انواع قانون عرضه چیست؟

پنج نوع عرضه وجود دارد: عرضه در بازار، عرضه کوتاه مدت، عرضه بلند مدت، عرضه مشترک و عرضه ترکیبی. در همین حال، دو نوع منحنی عرضه وجود دارد – منحنی عرضه منفرد و منحنی عرضه بازار. منحنی‌های عرضه منفرد زمان‌بندی عرضه‌ی منفرد را ترسیم می‌کنند، در حالی که منحنی‌های عرضه بازار نشان‌دهنده زمان‌بندی عرضه بازار هستند.