۰ نفر

منظور از صنعت چیست؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۰۷
کد خبر: 712358
منظور از صنعت چیست؟

شرکت‌های مشابه در کنار هم در صنایع مختلف دسته‌بندی می‌شوند و صنایع مختلف متعددی مانند فروشگاه‌های بزرگ و کفش‌سازی‌ها وجود دار

هریک از شرکت ها به طور کلی بر اساس بزرگترین منابع درآمدشان در یک صنعت طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال، در حالی که یک تولید کننده خودرو ممکن است یک بخش تامین مالی نیز داشته باشد که ۱۰٪ به درآمد کلی شرکت سهم دارد اما این شرکت مطابق اکثر نظام‌های طبقه بندی صنایع در صنعت خودروسازی طبقه بندی می شود.

نکات کلیدی

• گروه بندی صنعتی بر اساس محصول اصلی خاصی که یک شرکت تولید می‌کند یا می‌فروشد انجام می‌شود. در این میان، صنایع نیز در کنار یکدیگر در دسته‌های بزرگتری به نام بخش‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

• نظام طبقه‌بندی صنایع آمریکای شمالی، نظام طبقه‌بندی استانداردی است که سازمان‌های دولتی از آن برای سازمان‌دهی شرکت‌ها در بخش‌ها یا صنایع استفاده می‌کنند.

• از طرف دیگر، استاندارد جهانی طبقه بندی صنعت به هر شرکت یک بخش اقتصادی و گروه صنعتی اختصاص می دهد.

• شرکت‌هایی که در یک صنعت مشابه قرار دارند، اغلب به‌دلیل شرایط کلان اقتصادی که به همه شرکت‌های حاضر در یک صنعت کمک می‌کند یا به آنها آسیب می‌رساند، عملکرد مشابهی دارند.

آشنایی با صنعت

مشاغل مشابه بر اساس محصول اصلی خاصی که تولید می‌کنند یا به فروش می‌رسانند در قالب صنایع گروه بندی می شوند. این دسته‌بندی عملا گروه های صنعتی را ایجاد می کند که برای جدا کردن مشاغل از نهادهایی که به فعالیت‌های دیگر مشغول هستند قابل استفاده است. سرمایه گذاران و اقتصاددانان اغلب صنایع را برای درک بهتر عوامل و محدودیت های رشد سود شرکت مطالعه می کنند. برای ارزیابی جذابیت نسبی شرکتی که در یک صنعت خاص فعالیت دارد، می‌توان شرکت‌هایی را که در یک صنعت فعالیت می‌کنند با یکدیگر مقایسه کرد.

واقعیت سریع

سهام شرکت‌هایی که در یک صنعت فعالیت می‌کنند، معمولا روند تغییرات مشابهی دارند. علت این است که شرکت‌هایی حاضر در یک صنعت خاص با بادهای مخالف، چالش‌ها و پیروزی‌های گسترده تقریبا مشابه روبرو هستند.

ملاحظات ویژه

سهام شرکت‌های حاضر در یک صنعت اغلب به صورت گروهی افزایش و کاهش می یابند زیرا عوامل کلان اقتصادی یکسان بر همه اعضای یک صنعت تأثیر می گذارند. این عوامل کلان اقتصادی ممکن است شامل تغییرات احساسات بازار از سوی سرمایه‌گذاران باشد – مانند تغییرات احساساتی که بر اساس واکنش به یک رویداد یا یک خبر خاص ایجاد می‌شوند – و همچنین تغییراتی مانند مقررات جدید یا افزایش هزینه های مواد خام که به طور خاص به سمت صنعت خاصی هدایت می‌شوند شامل شوند.

با این حال، رویدادهای مربوط به تنها یک کسب‌وکار خاص نیز ممکن است باعث صعود یا سقوط قیمت سهام این شرکت جدا از سهام سایر شرکت‌های حاضر در همان صنعت شوند. این وضعیت می تواند از برخی رویدادهای خاص مانند انتشار محصول متمایز، رسوایی شرکتی در اخبار، یا تغییر در ساختار رهبری آن ناشی شود.

صنایع در مقابل بخش ها

در حالی که هر دو دسته بخش‌ها و صنایع نظام‌های طبقه بندی هستند که برای گروه بندی انواع عملیات تجاری مشابه استفاده می شوند اما معمولا بخش ها گسترده تر از صنایع هستند.

به عنوان مثال، تجارت خرده‌فروشی بخشی در نظام طبقه‌بندی صنایع آمریکای شمالی (NAICS) است و در این بخش، صنایعی مانند فروشگاه‌های درمانی و بهداشتی و مراقبت شخصی، فروشگاه‌های لباس‌فروشی و فروشگاه‌های کفش‌فروشی قرار دارند. شرکت‌های Rite Aid Corporation و Gap Inc اعضای بخش یکسان کالاهای مصرفی هستند اما هر کدام بر اساس ویژگی‌های محصولاتی که تولید می‌کنند یا می‌فروشند، در صنعت متفاوتی قرار می‌گیرند. شرکت Rite Aid Corporation در صنعت فروشگاه‌های بهداشتی و مراقبت شخصی (NAICS Code ۴۴۶۱۰) طبقه‌بندی می‌شود، در حالی که Gap Inc، هم در صنعت فروشگاه‌های لباس (NAICS Code ۴۴۸۱۳۰) و هم در صنعت لوازم جانبی لباس (NAICS ۴۴۸۱۵۰) طبقه‌بندی می‌شود.

توجه به این نکته مهم است که یک شرکت واحد می تواند در دو صنعت مختلف یا دو بخش مختلف قرار بگیرد. شرکت Rite Aid علاوه بر اینکه در بخش کالاهای مصرفی قرار دارد، عضوی از بخش خدمات شخصی و همچنین صنعت آزمایشگاه های عکس‌پردازی نیز محسوب می شود. از آنجا که آنها علاوه بر فروش کالاهای مصرفی، عکس نیز تولید می کنند، چندین کد نظام طبقه‌بندی صنایع آمریکای شمالی (کد NAICS ۸۱۲۹۲۱ برای بخش عکس‌پردازی آنها) به آنها اختصاص داده شده است.

نظام طبقه‌بندی صنایع آمریکای شمالی (NAICS)، که کشورهای ایالات متحده، کانادا و مکزیک توسعه داده‌اند، استانداردی است که سازمان‌های دولتی در هنگام جمع‌آوری داده‌های آماری، با استفاده از آن مشاغل را طبقه‌بندی می‌کنند. در سلسله مراتب نظام NAICS شرکت هایی که فرآیندهای تولید مشابه دارند در یک صنعت طبقه بندی می شوند.

مهم

نظام طبقه‌بندی صنایع آمریکای شمالی هر پنج سال یکبار بررسی و بازنگری می شود و آخرین نسخه آن در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این آخرین ویرایش کدهای صنعتی طبقه بندی شرکت ها را به بهترین وجه ممکن منعکس می‌کند، به خصوص در صنایعی که از سال ۲۰۱۷ به بعد دستخوش تغییرات بزرگی شده اند.

استاندارد جهانی طبقه بندی صنایع (GICS)

استاندارد جهانی طبقه بندی صنایع (GICS) نیز نظام طبقه بندی دیگری است که معمولاً به آن ارجاع می شود. استاندارد جهانی طبقه‌بندی صنایع هر شرکت‌های دولتی را به بخش اقتصادی و گروه صنعتی خاصی اختصاص می دهد که کسب‌وکارهای آن را به بهترین نحو تعریف می‌کنند. استاندارد جهانی طبقه بندی صنایع به طور مشترک توسط سازمان‌های Morgan Stanley Capital International (MSCI) و Standard & Poor’s (S&P) در سال ۱۹۹۹ توسعه یافته است. این نظام به عنوان ابزار سرمایه گذاری کارآمدی که معرف وسعت، عمق و تکامل بخش های صنعتی مختلف باشد ایجاد شده است. شاخص‌های MSCI، سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و اقتصاددانان برای مقایسه و تطبیق شرکت‌های رقیب از روش استانداردهای جهانی طبقه‌بندی صنایع استفاده می‌کنند.

استاندارد جهانی طبقه‌بندی صنایع نظامی چهار لایه و سلسله مراتبی برای طبقه بندی صنایع است. طبق سلسله مراتب این نظام، ۱۱ بخش اقتصادی وجود دارد. این بخش ها به ۲۴ گروه صنعتی، ۶۹ صنعت و ۱۵۸ زیر صنعت تقسیم می شوند. سهام هر شرکتی دارای یک کد شناسایی آن در هر چهار سطح است. به عنوان مثال، «مواد» یک بخش اقتصادی است. در بخش مواد، صنایع مختلفی وجود دارد: مواد شیمیایی، مصالح ساختمانی، ظروف و بسته بندی، فلزات و معادن و کاغذ و محصولات جنگلی.