۰ نفر

سپرده چیست؟ بررسی یک نمونه سپرده گذاری

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۹
کد خبر: 711068
سپرده چیست؟ بررسی یک نمونه سپرده گذاری

یک تعریف سپرده به زمانی اشاره دارد که بخشی از وجوه به عنوان وثیقه یا ضمانت برای تحویل کالا یا خدمات استفاده می شود.

سپرده یک اصطلاح مالی با تعاریف متعدد است.

نوع دیگری از سپرده شامل انتقال وجوه به طرف دیگری مانند بانک برای نگهداری آن وجوه است.

نحوه عملکرد سپرده

سپرده دو معنای متفاوت دارد. یک نوع سپرده به معنای انتقال وجه به طرف دیگر برای نگهداری آن وجوه است. با توجه به این تعریف، سپرده به پولی اطلاق می شود که سرمایه گذار به یک حساب پس انداز یا جاری در یک بانک یا تعاونی اعتباری پول منتقل می کند.

در این روش، پول واریز شده همچنان به شخص یا نهادی که پول را واریز کرده است تعلق دارد و آن شخص یا نهاد هر زمان که بخواهد می تواند پول را برداشت، آن را به حساب شخص دیگری منتقل یا از پول برای خرید کالا استفاده کند.

اغلب، افراد برای افتتاح حساب بانکی جدید باید مقدار مشخصی پول را واریز کند که به آن حداقل سپرده گفته می شود. واریز پول به یک حساب جاری معمولی واجد شرایط سپرده معاملاتی شناخته می‌شود، به این معنی که وجوه به صورت نقد نگهداری می‌شوند و بلافاصله و بدون هیچ تاخیزی در دسترس هستند.

تعریف دیگر سپرده به زمانی اشاره دارد که بخشی از وجوه به عنوان وثیقه یا ضمانت تحویل کالا استفاده می شود. برخی از قراردادها به نشانه حسن نیت مستلزم پرداخت درصدی از وجوه پرداختی قبل از تحویل کالا هستند. به عنوان مثال، شرکت‌های کارگزاری اغلب از معامله‌گران می‌خواهند تا برای انعقاد یک قرارداد آتی جدید، مبلغی به نام سپرده مارجینی اولیه واریز کنند.

مهم

سپرده گذاری ممکن است توسط افراد یا نهادهایی مانند شرکت ها انجام شود.

ملاحظات ویژه

وقتی فردی پولی را به حساب بانکی واریز می کند، سودی به این پول تعلق خواهد گرفت. این مسئله بدان معنی است که در فواصل زمانی ثابت، درصد کمی از کل حساب به مقدار پول موجود در حساب اضافه می شود. این سود بسته به بانک یا موسسه ممکن است با نرخ ها و بسامدهای مختلف واریز شود.

انواع سپرده ها

دو نوع سپرده وجود دارد: عندالمطالبه و مدت‌دار. سپرده عندالمطالبه یک حساب بانکی و پس اندازی متعارف است. هر زمان که بخواهید می توانید پول را از حساب سپرده عندالمطالبه برداشت کنید.

سپرده های مدت دار به سپرده هایی مانند گواهی سپرده (CD) گفته می شود که تا مدت مشخصی امکان برداشت وجوه را به دارنده حساب نمی‌دهند و معمولاً با نرخ ثابتی سود پرداخت می کنند. نرخ سود این حساب‌های بهره‌دار بالاتر از حساب های پس انداز هستند. با این حال، حساب های سپرده مدت دار دارندگان حساب را ملزم می‌سازند تا وجوه سپرده‌ گذاری شده را تا مدت مشخصی در درون حساب نگهداری کنند.

نمونه ای از سپرده گذاری

سپرده‌ ها همچنین برای بسیاری از خریدهای بزرگ مانند املاک یا وسایل نقلیه که فروشندگان آن‌ها برنامه پرداختی مشخصی را درخواست می‌کنند ضروری هستند. شرکت های تامین مالی معمولاً مبلغ این سپرده ها را که در میان افراد عادی به عنوان پیش‌پرداخت شناخته می‌شوند به صورت درصد معینی از کل قیمت خرید تعیین می کنند.

در زمینه اجاره دارایی به این سپرده‌ها سپرده تضمینی گفته می‌شود. وظیفه سپرده تضمینی پوشش هر گونه هزینه ناشی از هرگونه آسیب احتمالی وارد شده به ملک یا دارایی اجاره شده در طول دوره اجاره است. پس از تأیید ملک یا دارایی در پایان دوره اجاره، سپرده تضمینی به صورت جزئی یا کلی بازپرداخت می شود.