۰ نفر

منظور از مازاد بودجه چیست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۵۳
کد خبر: 710525
منظور از مازاد بودجه چیست؟

مازاد بودجه ممکن است برای خرید، پرداخت بدهی یا پس‌انداز برای آینده استفاده شود. در صورتی که دولت‌های شهری با مازاد بودجه مواجه شوند ممکن است از این پول برای بهسازی شهر مانند احیای پارک در حال نابودی یا منطقه مرکزی شهر استفاده کنند.

مازاد بودجه زمانی است که درآمد از مخارج بیشتر شود.

اصطلاح «مازاد بودجه» در اشاره به وضعیت مالی دولت استفاده می شود.

دولت ایالات متحده در سالهای پایانی ریاست جمهوری بیل کلینتون مازاد بودجه داشت.

زمانی که مخارج از درآمد بیشتر شود، کسری بودجه روی می‌دهد. هنگامی که کسری بودجه رخ می دهد، پول قرض گرفته می‌شود و بهره‌ای برای آن پرداخت خواهد شد، درست مانند زمانی که فردی بیشتر از درآمد خود هزینه می کند و به موجودی کارت اعتباری بهره می پردازد. بودجه متوازن زمانی وجود دارد که مخارج برابر با درآمد باشد.

در سال های پایانی ریاست جمهوری بیل کلینتون، دولت ایالات متحده کسری بودجه زیادی را از بین برد و در نتیجه با مازاد بودجه مواجه شد. مازاد بودجه مقدار مثبتی است و مجموع مبلغی است که در یک دوره معین معمولاً یک سال مالی درآمدها بیشتر از هزینه‌ها شده است. به عنوان مثال، در سال 2000 درآمدهای این سال مالی به 2.025 تریلیون دلار رسید، در حالی که هزینه ها 1.788 تریلیون دلار بود. این وضعیت مازاد بودجه‌ ای در حدود 236 میلیارد دلار ایجاد کرد.

بررسی اجمالی

تغییرات اقتصادی و میزان مخارج مازاد بودجه تولید می کند. مازاد بودجه یکی از شاخص های اقتصاد سالم است. با این حال، لازم نیست دولت‌ها مازاد بودجه را حفظ کنند. ایالات متحده به ندرت مازاد بودجه داشته است و دوره های طولانی مدت رشد اقتصادی را در حالی که با کسری بودجه مواجه بوده است تجربه کرده است.

مازاد بودجه به این معنی است که دولت بودجه اضافی در اختیار دارد. این وجوه را می توان به کاهش بدهی عمومی اختصاص داد که باعث کاهش نرخ بهره و کمک به اقتصاد منجر می شود. مازاد بودجه را می توان برای کاهش مالیات، شروع برنامه های جدید یا تامین مالی برنامه های موجود مانند تامین اجتماعی یا مدیکر استفاده کرد. مازاد بودجه زمانی رخ می دهد که رشد درآمد از رشد مخارج فراتر رود یا هزینه ها یا مخارج کاهش یابند یا هر دو حالت صادق باشد. افزایش مالیات نیز ممکن است منجر به مازاد بودجه شود.

منابع

خزانه داری ایالات متحده اطلاعات بودجه دولت را به صورت ماهانه منتشر می کند. داده‌های مازاد یا کسری بودجه در صورت‌های مالی ظاهر می‌شوند که به طور خلاصه نشان می‌دهند که آیا دولت بیشتر از حد انتظار پول خرج می‌کند یا جمع‌آوری می‌کند. علاوه بر این، داده ها جمع‌آوری پول آتی یا تغییرات بودجه را نیز نشان می‌دهند.