۰ نفر

گردش مالی سالانه چیست؟ بررسی نحوه محاسبه آن

۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۴:۵۷
کد خبر: 709047

گردش مالی سالانه، نرخ درصدی است که در طول ان، مالکیت چیزی در طول یک سال تغییر می‌کند. برای یک کسب‌وکار، این نرخ می‌تواند به گردش مالی سالانه آن در موجودی‌ها، مطالبات، بدهی‌ها یا دارایی‌ها مربوط باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در سرمایه‌گذاری‌ها، نرخ گردش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق قابل معامله در بورس (ETF) به‌صورت سالانه جایگزین دارایی‌های سرمایه‌گذاری آن می‌شود. گردش پرتفولیو مقایسه دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) با ورودی یا خروجی دارایی‌های یک صندوق است. این رقم برای تعیین اینکه صندوق چقدر به طور فعال موقعیت‌های اساسی در دارایی‌های خود را تغییر می‌دهد مفید است. نرخ‌های بالای گردش مالی نشان‌دهنده مدیریت فعال صندوق است. سایر صندوق‌ها منفعل‌ترند و گردش مالی کمتری دارند. صندوق شاخص نمونه‌ای از صندوق هلدینگ غیرفعال است.

نکات کلیدی

نرخ گردش مالی با شمارش تعداد دست به دست شدن یک دارایی یا اوراق بهادار در یک دوره یک‌ساله محاسبه می‌شود.

کسب‌وکارها به نرخ گردش مالی سالانه نگاه می‌کنند تا کارایی و بهره‌وری خود را تعیین کنند درحالی‌که مدیران سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران از نرخ گردش مالی برای درک فعالیت یک پرتفولیو استفاده می‌کنند.

گردش مالی سالانه اغلب پیش‌بینی آینده است که بر اساس یک ماه یا دوره زمانی کوتاه‌تر از گردش سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

نرخ گردش مالی بالا به‌خودی‌خود یک شاخص قابل‌اعتماد برای کیفیت یا عملکرد صندوق نیست.

 محاسبه گردش مالی سالانه

برای محاسبه نسبت گردش پرتفو برای یک صندوق معین، ابتدا مقدار کل دارایی‌های خریداری شده یا فروخته شده (هرکدام که بیشتر باشد) را در طول سال تعیین کنید. سپس، آن مقدار را بر میانگین دارایی‌های نگهداری شده توسط صندوق در همان سال تقسیم کنید.

max = fund purchasesfund sales/ average assets } گردش پرتفوی

برای ‌مثال، اگر یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک 100 میلیون دلار دارایی تحت مدیریت (AUM) داشته باشد و 75 میلیون دلار از آن دارایی‌ها در مقطعی در طول دوره اندازه‌گیری منحل شود، محاسبه به این صورت است:

در جایی که:

$75m/$100m=0.75

M = میلیون

توجه به این نکته مهم است که صندوقی که سالانه 100 درصد گردش می‌کند، لزوماً تمام موقعیت‌هایی که سال را با آنها آغاز کرده است، منحل نکرده است. در عوض، گردش مالی کامل مربوط به معاملات مکرر داخل و خارج از موقعیت‌ها و این واقعیت است که فروش اوراق بهادار برابر با کل AUM در سال است. همچنین با استفاده از همین فرمول، نرخ گردش مالی نیز با تعداد اوراق خریداری شده در یک دوره اندازه‌گیری می‌شود.

گردش مالی سالانه در سرمایه‌گذاری‌ها

گردش مالی سالانه یک پیش‌بینی از آینده است که بر اساس یک ماه یا یک دوره زمانی کوتاه‌تر از گردش سرمایه‌گذاری است. برای ‌مثال، فرض کنید یک ETF دارای نرخ گردش مالی 5 درصدی برای ماه فوریه است. با استفاده از این رقم، یک سرمایه‌گذار ممکن است گردش مالی سالانه را برای سال آینده با ضرب کردن گردش مالی یک‌ماهه در 12 برآورد کند.

وجوه تحت مدیریت فعال

صندوق‌های شاخص که متکی به استراتژی‌های معاملاتی و انتخاب سهام از سوی مدیران حرفه‌ای با تجربه هستند و چشم‌انداز خود را بر عملکرد بهتر از شاخصی که سبد سهام بر اساس آن معیار است، می‌دانند. داشتن موقعیت‌های سهام بزرگ کمتر به تعهد به حاکمیت شرکتی مربوط می‌شود تا اینکه وسیله‌ای برای نتایج مثبت سهام‌داران باشد. مدیرانی که به طور مداوم شاخص‌ها را شکست می‌دهند، در کار خود باقی می‌مانند و جریان سرمایه قابل‌توجهی را جذب می‌کنند.

درحالی‌که بحث مدیریت منفعل در مقابل فعال ادامه دارد، رویکردهای با حجم بالا می‌توانند موفقیت متوسطی را رقم بزنند. صندوق رشد سرمایه کوچک آمریکایی (ANOIX) را در نظر بگیرید، یک صندوق مورنینگ استار با رتبه چهارستاره با نرخ گردش مالی 141 درصدی (از فوریه 2021) که در 15 سال گذشته (تا سال 2021) به طور ثابت از شاخص S&P 500 بهتر عمل کرد.

وجوه با مدیریت منفعلانه

صندوق‌های شاخص، مانند صندوق شاخص Fidelity 500 (FXAIX)، استراتژی خرید و نگه‌داری را اتخاذ می‌کنند. با پیروی از این سیستم، صندوق تا زمانی که اجزای معیار باقی بماند، صاحب موقعیت‌هایی در سهام است. صندوق‌ها همبستگی کامل و مثبتی با شاخص دارند و بنابراین، نرخ گردش پرتفوی تنها 4 درصد است. فعالیت معاملاتی محدود به خرید اوراق بهادار از جریان ورودی و به ندرت فروش موارد حذف شده از شاخص است. بیش از 60 درصد مواقع، شاخص‌ها از لحاظ تاریخی از وجوه مدیریت شده پیشی گرفته‌اند.

همچنین، مهم است که توجه داشته باشید، نرخ گردش مالی بالا که به‌صورت جداگانه ارزیابی می‌شود، هرگز نشانگر کیفیت یا عملکرد صندوق نیست. صندوق شاخص Fidelity Spartan 500، پس از هزینه‌ها، 2.57 درصد از S&P 500 در سال 2020 عقب افتاد.

گردش مالی سالانه در تجارت: گردش موجودی

کسب‌وکارها از چندین معیار گردش مالی سالانه برای درک میزان عملکرد سالانه کسب‌وکار استفاده می‌کنند. گردش موجودی نشان می‌دهد که یک شرکت با چه سرعتی موجودی را می‌فروشد و تحلیلگران چگونه آن را با میانگین صنعت مقایسه می‌کنند. گردش مالی کم به معنای فروش ضعیف و احتمالاً موجودی مازاد است که به‌عنوان ذخیره بیش از حد نیز شناخته می‌شود. ممکن است نشان‌دهنده مشکلی در کالاهای ارائه شده برای فروش باشد یا در نتیجه بازاریابی بسیار کم باشد. نسبت بالا به معنای فروش قوی یا موجودی ناکافی است. اولی مطلوب است درحالی‌که دومی می‌تواند منجر به ازدست‌دادن تجارت شود. گاهی اوقات نرخ پایین گردش موجودی چیز خوبی است، مانند زمانی که انتظار می‌رود قیمت‌ها افزایش یابد (موجودی از قبل برای پاسخگویی به تقاضای روبه‌رشد آماده شده است) یا زمانی که کمبود پیش‌بینی می‌شود.

سرعتی که یک شرکت با آن می‌تواند موجودی را بفروشد، معیاری حیاتی برای عملکرد تجاری است. خرده‌فروشانی که موجودی را سریع‌تر خارج می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. هرچه مدت‌زمان نگهداری یک کالا بیشتر باشد، هزینه نگهداری آن بیشتر خواهد بود و دلایل کمتری برای مشتریان برای بازگشت به فروشگاه برای اقلام جدید وجود دارد.